fredag 8 oktober 2010

Crostini med lufttorkad skinka

Vi ska bjuda hem lite kompisar nästa helg, så nu sitter jag här och letar recept. Det här har jag iallfall tänkt att ha som förrätt. Lägger ut det här så jag vet var det är ;) Vill ju dela med mig oxå =)

Crostini är perfekta som drinktilltugg eller som enkel förrätt uppiffad med snygga klyftor av fikon.


Ingredienser

4 port

½ baguette

2 msk Arla® smör-&rapsolja oliv

flingsalt, svartpeppar

1 dl Arla Köket® crème fraiche gourmet getost,honung,rosmarin

4 fikon

4 skivor lufttorkad skinka

50 g rucola

1-2 msk crema di balsamico


Gör så här;
Sätt ugnen på 200°. Skiva baguetten i ½ cm tjocka skivor. Pensla med smör-&rapsolja och strö över salt och peppar. Rosta skivorna i ugnen tills de fått fin färg. Bred crème fraiche på brödskivorna. Skär fikonen i klyftor och skinkan i mindre bitar och lägg på brödskivorna. Strö över rucola och ringla över dressing.

Källa: http://www.arla.se/

3 kommentarer:

Pia sa...

Det där lät riktigt smarrigt!

Linda sa...

Det låter gott !

Anonym sa...

LÅter kanon....
Du glöm inte att jag bytt blogg....
ardessen är
http://bondbruden.wordpress.com