lördag 20 december 2008

5 Tips för smalare jul...



1) Ett bra utbud
Om du går ut och äter, välj ett julbord som har ett stort sortiment av rätter, gärna med extra utbud av fisk och skaldjur.


2) Ta lite av allt
Blanda nyttigt och onyttigt (men gott) på jultallriken. Ta lite av allt! Det gör också att du äter allsidigare och får i dig fler näringsämnen.


3) Ät långsamt
Stressa inte i dig maten, utan ta god tid på dig. Då hinner du också känna när du blir mätt.


4) Ät allt grönt som finns
Många julbord har ett ganska snålt utbud av grönsaker, men rödkål, brysselkål och frukt eller fruktsallad brukar finnas på de flesta, vilket höjer hälsovärdet på din jultallrik.


5) Ta av det proteinrika
Protein är mättande, som du hittar i bland annat ägg, kött och fisk. Det kan vara klokt att ta mycket av detta för att undvika att du tar för stora portioner.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tips!
Kram

Ulrika Gabriel sa...

Vilka bra och konkreta tips! Själv brukar jag bara ta av förrätten, det vill säga laxen, sillen och favoriten Janssons frestelse, för att sedan avsluta med det gottaste från efterrättsbordet. Potatis, köttbullar, prinskorv etc. hoppar jag över. Och det viktigaste av allt - inte i för stor mängd, utan lagom.

Ha en riktigt GOD Jul!

Anonym sa...

Hej! det där är jätte bra att du lägger ut så. För jag tror nog att det är den värsta tiden just för hos som älskar mat...
Du är så väldigt duktig vännen..
Det andra var inte så dåligt det heller, jag firar jul och sedan hänger jag på det.
Hoppas du får en fin dag med familjen.

Anonym sa...

Jag önskar dig en riktig fin God jul vännen.. Hoppas den blir underbar tillen underbar person...
Tänker på dig underbara vän...
Kramar om massor

Anonym sa...

God jul vännen! Tack för all peppning och alla bra tips&råd du har här på din sida! KRAM