måndag 6 oktober 2008

skolmaten

Har precis tittat på "matakuten" på tv4. Jag höll på att få en chock! Att det var såå dålig skolmat, det trodde jag faktiskt inte!
Dom lagar ju ingen mat i stort sett. Nästan allt är halvfabrikat. Och grönsaker vad är det för något? Nu förstår jag varför många skolungdomar säger att maten är äcklig.
Och så köken såg ut! I ett kök såg det ut som att kaklet skulle falla ner, och det såg smutsigt ut. Det kanske inte var smutsigt men däremot enormt slitet! Lite färg och renovering i dessa kök hade ju inte varit fel.
Har precis insett hur bra mat vi har här hemma. Jag lagar istort sett all mat själv med massor av grönsaker i. Förutom dendär vv-soppan jag skrev om innan då förstås. Ibland har man ju ingen lust att laga mat till sig själv, när man är helt ensam hemma. Och då är det bra att ha på reserv.
Tittade ni på matakuten oxå? Hur reagerade ni?
Hoppas att det kommer att bli en förändring i dom svenska skolorna...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å tqck ska du ha! Jag såg också på matakuten och håller med dig! Tänk om man blev superrik, då kunde man skänka massor av pengar till renovering av skolköken och massor av färska goda råvaror till barnen!

Anonym sa...

jag såg oxå matakuten, sjukt! men som (nästan färdig) lärare har man fått se en del skräckexempel ute i skolorna. Hoppas verkligen det blir ändrning på det där nu. Eleverna kommer bli gladare o piggare o få lättare att koncentrera sig om de får mat med mycket näring, mer än kattmat iaf!! nu kollar jag på generation fett, hur kan man väga 600kg!!? ibland känner man sig smal! Kram

Anonym sa...

Usch! Jag såg det också det är skrämande. Jag försöker verkligen ge barnen så bra kost som möjligt här hemma.Hoppas verkligen att det ordnar så det blir bättre.Det ser ju ut som det kommer att bli hårdare tider nu.

kram vännen....

Anonym sa...

Jag hann aldrig se detta, men då bör jag alltså inte vara förvånad över att mina barn inte äter i skolan.

Angel