tisdag 7 september 2010

går i hundtankar...

Ska vi eller ska vi inte?
Den är ju så söt så jag tror jag dör!


Denna söta berner senner-valp ska vi åka och titta på imorgon =)
Jag har länge velat ha en hund. Dels för att man har sällskap och dels för motionsdelen. Jag älskar ju att gå ut och gå men med en hund så hade det blivit mer naturligt. Och ja, jag vet att det är mycket jobb. Det blir som att få hem en liten bebis dom första månaderna.
Jag har aldrig ägt en hund förut så detta kommer att bli något helt nytt för mig.
Och jag har tänkt att den ska få följa med till jobbet dom första veckorna. Jag jobbar ju som personlig assistent och jag har fått klartecken från mitt jobb att det är helt ok. Och det är ju superbra!
Men som sagt vi har inte bestämt oss riktigt ännu...Vågar vi?
Ni som har hund får jättegärna komma med lite råd...

7 kommentarer:

Cee sa...

Hej.. Vad roligt du går i hundtankar själv har jag jo en hund på 6 år nu. Som du själv skrev är det jättemycket jobb men det är också hur roligt som helst att ha hund. Och det är jo superbra om du får ta hunden med på jobbet. I vår familj är det min hund då mannen inte är någon hund människa så jag måste alltid själv gå med honom självklart går han med honom om jag inte är hemma och så. Och han gillar honom också men ha sa från början att tänk på att det är du som vill ha hund :O) och jag var så införstått med det. Det ända som kan vara lite jobbigt för vår del är att vi inte kan lämna honom till släkten om vi skal något han är för stärk och familjen för svag för att klara av honom ha ha.. men det löser sig alltid när vi åker bort kommer han på pensionat för vovvisar ;O)och är vi borta lite för länge över dagen brukar min mor bara komma hem och släppa utt honom i vår trädgård och det brukar gå bra vi har rätt så stor trädgård...
Och man får som du skrev en kompis för livet och på alla promenaderna.. jag tycker det ger så mycket med en hund. känns tomt och trist när han inte är hemma...
Lycka till om det blir ett hundköp kram Cee

cee sa...

Hej igen!
Ja jag gick 2 hundkurser med min när han var liten inte när han var som yngst. Nu har jag kanske inte den lättaste rasen eftersom det inte är någon första gångs hund men jag har haft en del hundar för. Men jag ville gå kurs och lära mig lite lydnad med min hund denna gången. Har en amstaff. Och jag kan jo säga att jag fick inget utav det att gå där tyvärr min hund var absolut inte intreserrat av att lära sig något :O) han var mer intreserat av alla andra vovvar som var där så det blev två småjobbiga kurser att gå på. Jag kastrerade honom sedan då jag fick veta att då lugnar dom sig angående dom andra vovvarna och tikarna ha ha,,,och jag har lärt honom lydnad själv. Nu är han jo 6 år och mycket lugnare nu min ras var en del jobbig i cirka 1½ år men det är nog olika från hund till hund och ras till ras. Med facit i hand hade jag villat göra det lite anorlunda i uppforstan nu om jag fick göra om det. Vara lite mer konsekvent osv tro mig han är världens bästa hund enligt mig och jag har hyfsat bra lydnad på honom hi hi. Men jag har haft andra hundar var jag inte har gått lydnad och det funkar bra att göra det själv men var konsekvent hela tiden. Men skaffar jag en ny hund kommer jag ändå att välja gå hundkurser för att jag själv tycker det kan vara roligt. Jag hade jo gärna villat gå några fler typ som agility osv men det funkade inte för oss just nu ...
Det är alltid roligt att träffa andra med hundar och man kan snacka hundar om man har något man vill ha reda på osv... jag tycker det är bra att där finns hundkurser sen gäller det jo att välja något man gillar i lärandet själv gick vi på klicker träing.. kan vara bra om man har en lätt lärd hund som gillar att jobba på det sättet men alla hundar skal visst kunna lära sig det men ja jag vet inte vad som är bäst...

ha det bra kram Cee

Pia sa...

Kul att du hittat til min blogg! =)

Skaffa hund ja, det skall man verkligen tänka igenom någa så att man har tid. Specielt en valp får ej lämnas själv, sedan kan man lära den så smått och max 6h åt gången enligt svensk lag, sedan om man vill att hunden skall vara lycklig och lydig då får man lägga ner tid på det.
Hellre en lydig hund än en som man går och är förbannad på imed den inte lyder.
Har man råd att ha hund skall man också tänka på.
Försäkringar, vaccin, veterinär kostnader, foder imed stor hund osv...

Nu har du fått lite mer saker att tänka på, hoppas jag varit till ngn hjälp.

Sandra sa...

Det är ju världens chans. Tänk att få ta med hunden till jobbet. En hund är ju en del ansvar och det tar mer tid än man tror!

MassageLotta sa...

Grymt söt....kan inte ha..pga av allergi i familjen men annars vill jag ha....

Suzan sa...

"Bara titta på valp" hehehe.. ni kommer komma hem med en vovvebebis! GRATTIS!!!

Emelie sa...

Hej!
tack för söta grattishälsningen, har inte haft tid att kika tillbaks förrän nu.
Men gud vilken söt valp, det kommer gå jättebra om ni bestämmer er för en hund.
Just motionsbiten är så bra, man måste ju verkligen ta sig ut, *hihi*
KRAM!