onsdag 9 april 2008

5 Frågor om träning och vikt




För att må bra, hålla sig frisk och ha en hälsosam vikt räcker det inte med att äta sund mat. Någon form av träning måste till. Om det sen handlar om dammsugning, promenader eller riktigt tuff styrketräning spelar mindre roll, huvudsaken är att du rör på dig regelbundet, gärna en halvtimme om dagen.

1. Varför går jag inte ner i vikt trots att jag styrketränar 3 gånger i veckan?
Styrketräning är jättebra om man försöker gå ner i vikt. Mer muskler förbränner fett även då du inte tränar. Men det behövs konditionsträning också för att göra av med kalorier. Ta bort ett styrketräningstillfälle och lägg till ett pass med konditionsträning. Exempelvis spinning, jogging, eller aerobics av något slag.

2. Varför är morgonpromenader så bra för viktnedgång?
Om du promenerar raskt på morgonen innan frukost tas energin till stor del direkt från fettdepåerna istället från kolhydraterna i din frukost. Gå raskt i ca 40 minuter och ät sedan en riktigt bra frukost med exempelvis grovt bröd, gröt, ägg eller frukt med keso och nötter.

3. Jag tycker jag rör på mig ofta och tar långpromenader varje helg men jag ser ingen effekt på vågen, vad gör jag för fel?
Kroppen vänjer sig om man bara utsätter den för liknande rörelser varje gång och om träningen inte är särskilt tung ger promenaderna inte så stor effekt. Det du kan göra för att maxa förbränningen är att lägga till intervalltänket då du går. Öka takten i några minuter, öka ytterligare eller småjogga i någon minut, sänk takten igen till normal nivå och öka igen. Prova även att gå med stavar, musik eller gör avbrott under promenaden där du gör benböj eller hopp till exempel.

4. Varför måste man äta något innan styrketräning?
För att bygga muskler behöver kroppen bränsle. Om du tränar med nästan tom mage är risken stor att du inte lyckas öka muskelmassan. Det är också viktigt att tänka på att inte träna konditionsträning länge innan styrketräningen för då kan du ha brännt energin från mellanmålet. Bäst är att bara göra en kortare uppvärmning och sedan styrketräna. Ett bra upplägg för att bygga muskler och komma i form är att växla mellan konditionsträningsdagar o styrketräningsdagar.

5. Jag kör massor med situps varje kväll men får inga magrutor, varför?
Man får inte platt muskulös mage av att enbart köra situps. Det är möjligt att de där magrutorna finns där långt inne men döljs av ett fettlager som endast kan minskas med regelbunden konditionsträning. Kombinera dina magövningar med att springa, köra spinning, cykla, gympa eller annat som bränner fett. Kom också ihåg att träna ryggen för att få en bra balans i kroppen.

Källa: www.tasteline.com

4 kommentarer:

bagerskan sa...

Hej!
En följdfråga till dina fråga-svar:
Jag funderar på att börja gå innan frukost, men är hungrig så fort jag öppnar ögonen. Hur ska jag göra? Vad kan jag äta innan jag går ut o går?
Ha en skön dag, Karin

Anonym sa...

Tack för den kommentaren, den värmde =)
Det går åt skogen med jobbet men jag har lite idéer som jag tänkte prova när det här är klart.
Bakom molnen finns en sol ;)
Kram kram

ase sa...

Men du, du kan ju inte ha skrivaruppehåll på nästan en vecka.. Vi har ju pratat om min abstinens... Kom igen nu, ett inlägg varje dag!
:-)

Anonym sa...

Hejsan hur har du det? hoppas allt är bra.
Pepp kramizzz