torsdag 13 november 2008

Fredagsmys- utan att sabba vikten...



Medlemmarna i Viktklubb.se är experter på att äta gott men nyttigt. Här delar de med sig av sina smalfavoriter;

Emma tipsar om nyttiga snacks att ta till i stället för chipsen:

"*Popcorn (American's best är med smörsmak men innehåller ändå bara 330 kcal/100 gram).

* Morötter/gurkstavar/blomkål/ rättika/vitkål/palsternacka

* Skiva el. hyvla potatis tunt och lägg på en plåt. Krydda med salt/peppar/paprikapulver eller grillkrydda och rosta i ugnen. Behövs ingen olja. Smakar lite som chips.

* Jag dippar oftast i tomatalsa. Gott och väldigt kalorisnålt!"


Kattan är inne på samma spår och tipsar om "morotsstavar eller övriga grönsaker dippade i mild naturell yoghurt istället förgräddfil till just dipp. Vi brukar dricka en av icas lightsafter med 3kcal/100 ml till. Annars funkar alltid en fruktsallad med yoghurtglass till, det uppskattas av min dotter i alla fall."


Även signaturen Stella Hallon tipsar om grönsaker att dippa: "om man tycker om selleri är det urgott att dippa selleri i lättyoghurt med vilken dipsmak som helst! Nästan inga kalorier alls!"


Mulan tycker att skaldjur är den bästa maten: "Jag säger bara räkor. Rosta grovt bröd, räkor, lättmajonäs, sallad och tomat. Brukar spara mitt mellanmål så jag har kvar kalorier till kvällen."


Smala efterrätter fanns det också gott om. Yuni tipsar: "Gör bitar av ett äpple, vänd bitarna i kanel och kardemumma, kör in i ugnen 200 grader ca 20 min, till bitarna blivit mjuka. Servera med minikeso. Supergod efterrätt, som äppelpaj, fast bara nyttigheter!"


Signaturen Lingon har många tips på kalorisnåla godsaker: "Nåt jag brukar ta till istället för ostbågar är riskakor med ostsmak. Supergott men lätt!! Gräddfil och lök är en annan favorit. Skivad banan pudrad med 1-2 tsk kakao är smaskigt. Portionsförpackningar med ostkaka innehåller inte så mkt kcal så det brukar jag kosta på mig och så har jag önos (utan tillsatt socker) sylt till. En päronhalva i juice med EN after eight på i ugnen en sväng tills chokladen smält lite är inte superfarligt kalorimässigt men det gör jag inte så ofta (för då sitter man ju där med en hel förpackning över som lockar ;)"


Till sist kom receptet på den här varma fruktsalladen från Helen: "Egentligen kan man välja sina egna favoritfrukter.

Kiwi,äpple,hallon,päron,blåbär och jordgubbar.

1tsk margarin, vitblockchoklad.

Smörj en ugnsform med margarinet, lägg i frukten och riv lite blockchoklad över.

In med kompotten i ugnen och grädda i 3 minuter.

Ställ ugnen på grill...


Källa: Kropp & Hälsa, aftonbladet


Många av dom här tipsen har jag faktiskt använt mig av under min egen viktnergång. Dippa grönsaker är en favorit. Och många liter popcorn har det poppats under fredag-och lördagskvällarna!
Har ni fler tips kanske? Kom gärna med förslag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

O my lord va mycket gott *s*
Den här räkmackan va inte alls dum eller bär och choklad eller.... =) Mums

Anonym sa...

hej vännen! Blir alltid lika glad när jag ser att du gjort ett inlägg. Det var inte dumt, för ofta kan jag inte komma på något som man kan ha till en film eller något. Då blir det ju samma hela tiden.

Utmaningen får du se, kan säga att det är något som jag har varit sugen på länge i mitt liv.

Hoppas bara inte smärtan i ryggen ska förstöra min dag nu...

Jätte fin adventskalender, det skulle vara något att ha på bänken de...

En stor kram åt dig hjärtat...